ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΑΡΙΟ
Το Πεντηκοστάριο είναι λειτουργικό βιβλίο της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας και το βασικότερο λειτουργικό εγχειρίδιο της πεντηκονθήμερης περιόδου από την Κυριακή της Αναστάσεως έως και την Κυριακή της Πεντηκοστής, από όπου και λαμβάνει την ονομασία του. Στον λειτουργικό κύκλο του Πεντηκοσταρίου προστέθηκε αργότερα και η εβδομάδα μετά την Πεντηκοστή, έως και την Κυριακή των Αγίων Πάντων, οπότε και αποδίδεται η Δεσποτική εορτή της Πεντηκοστής (Σάββατο μετά την Πεντηκοστή). Το βιβλίο του Πεντηκοσταρίου καταρτίσθηκε κατά αναλογία προς το βιβλίο του Τριωδίου. Ο λειτουργικός κύκλος του Πεντηκοσταρίου είναι ημερολογιακά κινητός, καθώς συμπαρασύρεται από το σύστημα του υπολογισμού της Κυριακής του Πάσχα.
Το Πεντηκοστάριο καλύπτει υμνογραφικά κυρίως τις ακολουθίες του εσπερινού και του όρθρου αυτής της λειτουργικής περιόδου. Κύριο γνώρισμά του είναι ο αναστάσιμος- χαρμόσυνος χαρακτήρας του, καθώς το υμνογραφικό περιεχόμενό του αναφέρεται στην Ανάσταση του Κυρίου, αλλά και τις παρεπόμενες αυτής Δεσποτικές εορτές. Τα τροπάρια της περιόδου αυτής κοσμούνται από έναν θεολογικό πλούτο. Οι κανόνες των εορτών έχουν γίνει από μεγάλους υμνογράφους και θεολόγους, όπως τους Αγίους Ιωάννη Δαμασκηνό, Ιωσήφ τον υμνογράφο, Κοσμά τον ποιητή, Ανδρέα τον Κρήτης, Γερμανό, Θεοφάνη, Ανατόλιο, Ιωσήφ τον Στουδίτη κ.α., οι οποίοι συνέδεσαν τα γεγονότα της Αγίας Γραφής με τις ομιλίες των Πατέρων της Εκκλησίας, ιδίως του Αγίου Γρηγορίου του θεολόγου, του Μ. Βασιλείου και του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.
Η περίοδος αυτή περιλαμβάνει εννέα Κυριακές που διακρίνονται σε τρείς ομάδες, κάθε μία από τις οποίες περιλαμβάνει τρεις Κυριακές.
Η πρώτη τριάδα των Κυριακών (Πάσχα, Θωμά, Μυροφόρων) αναφέρεται αποκλειστικά στην εξύμνηση της Αναστάσεως και στη μελέτη των περιστατικών της και των προσώπων τα οποία έδρασαν σε αυτά.
Ανάσταση του Ιησού Χριστού
Κυριακή του Θωμά
Κυριακή των Μυροφόρων
Ανάσταση του Ιησού Χριστού
Η Ανάσταση του Ιησού Χριστού, η οποία επιβεβαίωσε το λυτρωτικό Του έργο. Πρόσφερε πάνω στο σταυρό την υπέρτατη Θυσία, παραδίδοντας θεληματικά σαν θύτης την αναμάρτητη ανθρώπινη φύσι Του σε σφαγή για την σωτηρία του ανθρώπου. Με την Ανάστασή Του απέδειξε, ότι η Θυσία Του έγινε δεκτή και έτσι λυτρωθήκαμε από τις μέχρι τότε αμαρτίες μας. Με την εκ νεκρών Ανάστασή Του ο Χριστός έγινε «απαρχή των κεκοιμημένων» (Α’ Κοριν. ιε’ 20), ο πρώτος από τους νεκρούς που αναστήθηκε, όχι προσωρινά, αλλά «εις ζωήν αιώνιον». Αυτό μας γεμίζει ελπίδα και μας βεβαιώνει, ότι τόσο εμείς, όσο και οι προσφιλείς μας που έφυγαν από τη ζωή αυτή θα αναστηθούμε εν Χριστώ «εν τη παρουσία αυτού».
Η πρώτη εβδομάδα του Πεντηκοσταρίου ή Διακαινήσιμη Εβδομάδα είναι αποκλειστικά αφιερωμένη στην Ανάσταση του Κυρίου, αφού το λειτουργικό υπόβαθρό της είναι καθόλα όμοιο με εκείνο της Κυριακής του Πάσχα. Κατά τις ημέρες αυτές εναλλάσσονται αναστάσιμοι ύμνοι της Οκτωήχου, εφόσον κάθε ημέρα της δανείζεται το υμνογραφικό πλαίσιο ενός ήχου της βυζαντινής μουσικής.
Κυριακή του Θωμά
Κυριακή του Θωμά (Ιωάννη κ΄ 17-31). Προβάλλεται η «καλή» απιστία του Αποστόλου στο γεγονός της Αναστάσεως, που σημαίνει την αναζήτηση και την έρευνα που χρειάζεται για τη συνειδητή πίστη.
Κυριακή των Μυροφόρων
Την Κυριακή των Μυροφόρων (Μαρκ. ιε΄ 43-ιστ΄) γιορτάζουν όλα τα δευτερεύοντα πρόσωπα που συμμετείχαν στην Αποκαθήλωση και την Ανάσταση του Κυρίου: Οι μυροφόρες γυναίκες, ο Ιωσήφ από Αριμαθαίας και ο Νικόδημος ο κρυφός Φαρισαίος, μαθητής με την περίφημη νυκτερινή θεολογική συζήτηση που σώζεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννου. Μας δείχνουν τη βεβαιότητα της Αναστάσεως με τη μαρτυρία τους από την εμπειρία από όσα είδαν με τα μάτια τους.
Η δεύτερη τριάδα των Κυριακών (Παραλύτου, Σαμαρείτιδος, Τυφλού), εκτός από τη συνήθη σε όλες τις Κυριακές του έτους υμνολογία και τα μεθεόρτια άσματα του Πάσχα, είναι αφιερωμένη ειδικότερα στην υπογράμμιση τριών γεγονότων από το βίο του Κυρίου, τα οποία αναφέρονται από τον Ευαγγελιστή Ιωάννη. Τα γεγονότα αυτά συνέβησαν πολύ πριν από το Πάθος και την Ανάστασή Του και έχουν σχέση με το «ύδωρ». Θεωρήθηκαν κατάλληλες για την περίοδο αυτή λόγω της σπουδαίας διδακτικής σημασίας που έχουν για τους Χριστιανούς, εφόσον αναγεννούνται στο ύδωρ του Βαπτίσματος.
Κυριακή του Παραλύτου
Κυριακή της Σαμαρείτιδος
Κυριακή του Τυφλού
Κυριακή του Παραλύτου
Η Κυριακή του Παραλύτου (Ιωάνν. ε΄ 1-15): Πρόκειται για την θεραπεία του Παραλυτικού της κολυμβήθρας της Βηθεσδά, όπου παρουσιάζεται η θαυματουργική δύναμη του Κυρίου. Το μήνυμα του Eυαγγελικού αναγνώσματος είναι ότι ο λόγος του Θεού είναι παντοδύναμος, έχει τη δύναμη να μεταμορφώσει τον κόσμο, έχει τη δύναμη να σώσει και να απελευθερώσει τον άνθρωπο από όλες τις μορφές του κακού που τον καταδυναστεύουν.
Κυριακή της Σαμαρείτιδος
H Κυριακή της Σαμαρείτιδος (Ιωάνν. δ΄ 5-45): Πρόκειται για τη συνάντηση του Ιησού με την Σαμαρείτιδα έξω από τη Σιχάρ τη Σαμάρειας κοντά στο φρέαρ του Ιακώβ. Προβάλλεται το πρόσωπο της Αγίας Φωτεινής της Ισαποστόλου, με τον περίφημο διάλογο που είχε με τον Κύριο στο φρέαρ του Ιακώβ όπου της αποκάλυψε την μεσσιανική Του ιδιότητα.
Κυριακή του Τυφλού
Η Κυριακή του Τυφλού (Ιωάνν. θ΄ 1-38) αναφέρεται στη θεραπεία του εκ γενετής τυφλού των Ιεροσολύμων, τον οποίον ο Κύριος θεράπευσε δημιουργώντας και εμφυτεύοντας οφθαλμούς στις κενές κόγχες του προσώπου του και τον διέταξε να νιφθεί στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Παρουσιάζεται η θαυματουργική δύναμη του Κυρίου, αφού δίνει το φως στο σκοτάδι, όπως έδωσε ζωή καταργώντας τον θάνατο.
Οι τρεις τελευταίες Κυριακές (Αγίων Πατέρων, Πεντηκοστής, Αγίων Πάντων) αναφέρονται στις συνέπειες, τα αποτελέσματα της Αναστάσεως και στην ολοκλήρωση του μυστηρίου της Σωτηρίας του ανθρώπου, αφού την τεσσαρακοστή από το Πάσχα ημέρα εορτάζεται η θριαμβευτική Ανάληψη στους Ουρανούς του Θεανθρώπου, στη βάση της ιστορική αφήγησης του Ευαγγελιστού Λουκά.
Κυριακή των Αγίων Πατέρων
Κυριακή της Πεντηκοστής
Κυριακή των Αγίων Πάντων
Κυριακή των Αγίων Πατέρων
Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Α’ Οικουμενικής Συνόδου (Ιωάνν. ιζ΄ 1-13).
Πανηγυρίζεται η καθιέρωση του δόγματος περί της θεότητας του εκ νεκρών Αναστάντος και στους ουρανούς αναληφθέντος Σωτήρος. Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος, ασχολήθηκε, εκτός από το δόγμα ότι ο Χριστός δεν ήταν κτίσμα, και με το πότε πρέπει να εορτάζεται το Πάσχα.
Κυριακή της Πεντηκοστής
Κυριακή της Πεντηκοστής (Ιωάνν. ζ΄ 37-53, η’ 12).
Η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος, η αρχή της Οικονομίας του Παρακλήτου, θεωρείται από πολλούς η επίσημη ίδρυση της Εκκλησίας, κάτι που ισχύει ιστορικά, όμως θεολογικά η Εκκλησία υπήρχε πριν καν δημιουργηθεί ο κόσμος, στις τριαδολογικές σχέσεις των Τριών Προσώπων του Ενός και Μοναδικού Θεού. Την ημέρα εκείνη (που εορταζόταν η Πεντηκοστή των Εβραίων) κατέβηκε το Άγιο Πνεύμα στους μαθητές και τους κατέστησε μέλη του Σώματός Του. Αυτή την εορτή της Πεντηκοστής την γιορτάζει η Εκκλησία μία ολόκληρη εβδομάδα μέχρι την Κυριακή των Αγίων Πάντων και καταδεικνύει ότι ο σκοπός της ενανθρώπησης του Υιού και Λόγου είναι ο αγιασμός των ανθρώπων, η θέωσή τους.
Κυριακή των Αγίων Πάντων
Κυριακή των Αγίων Πάντων (Ματθ. ι΄ 32-38, ιθ΄ 27-30).
Η Εκκλησία στηρίχθηκε και επεκτάθηκε πάνω στο αίμα των Μαρτύρων και των Αγίων. Κριτήριο της Εκκλησίας είναι η αγιότητα των μελών της. Επειδή η ανάσταση του Χριστού, η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος και η ίδρυση της Εκκλησίας έφεραν στον κόσμο τη δυνατότητα της ένωσης του ανθρώπου με τον Θεό, η Εκκλησία καθιέρωσε να εορτάζονται σε μια κοινή εορτή όλοι οι Άγιοι, όλων των εποχών, την Κυριακή που ακολουθεί αμέσως μετά τις εορτές της Πεντηκοστής και του Αγίου Πνεύματος. Πρόκειται για κινητή εορτή που «πέφτει» 56 ημέρες ακριβώς μετά το Πάσχα. Εκείνη την ημέρα εορτάζουμε όσους αγίασε το Άγιο Πνεύμα, τους Προπάτορες και Πατριάρχες, τους Προφήτες και ιερούς Αποστόλους, τους Μάρτυρες και τους Ιεράρχες, τους Ιερομάρτυρες και Οσιομάρτυρες, τους Όσιους και Δίκαιους και όλες γενικά τις άγιες Γυναίκες και τους υπόλοιπους ανώνυμους Αγίους.
Με την περίοδο του Πεντηκοσταρίου συνδέονται και οι ακόλουθες εορτές:
Ζωοδόχου Πηγής
Μεσοπεντηκοστή
Ανάληψη του Ιησού Χριστού
Απόδοση του Πάσχα
Αγίου Πνεύματος
Ζωοδόχου Πηγής
Την Παρασκευή της Διακαινησίμου εβδομάδος, η Εκκλησία γιορτάζει την Ζωοδόχο ή Ζωηφόρο Πηγή. Πρόκειται για εορτή, η οποία καθιερώθηκε το 19ο αιώνα, ως επέτειος των εγκαινίων του νέου ιερού ναού και του παρεκκλησίου προς τιμήν της Παναγίας της Ζωοδόχου Πηγής στο Μπαλουκλή της Κωνσταντινούπολης. Σύμφωνα με την παράδοση, υπήρχε μια θαυματουργή πηγή έξω από τα τείχη της Κωνσταντινούπολης προς την πύλη της Σηλυβρίας (νυν Μπαλουκλή). Το 474 ο βυζαντινός αυτοκράτορας Λέων ο Α΄(Θραξ) ανήγειρε προς τιμήν της Παναγίας ναό πλησίον της πηγής, το ιαματικό νερό της οποίας είχε θεραπεύσει πολλούς ασθενείς, για να θυμίζει τις δωρεές και όλες τις μεγάλες ευεργεσίες της Θεοτόκου προς το γένος των ανθρώπων. Η Παναγία μητέρα του Χριστού και μητέρα πάντων των χριστιανών, παραμένει για όλους μας η Πηγή της Ζωής, καθότι Εκείνη έφερε τη Ζωή, το Χριστό στον κόσμο, ελπίδα και προστασία, «καταφυγή τε σκέπη και αγαλλίαμα».
Μεσοπεντηκοστή
Το θέμα της Μεσοπεντηκοστής είναι εορτολογικό και θεωρητικό. Η Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής είναι η 25η από του Πάσχα και η 25η προ της Πεντηκοστής ημέρα. Σημειώνει το μέσον της περιόδου των 50 μετά το Πάσχα εορτάσιμων ημερών. Είναι δηλαδή ένας σταθμός, μία τομή. Χωρίς να έχει δικό της θέμα η ημέρα αυτή συνδυάζει τα θέματα, του Πάσχα αφ’ ενός και της επιφοιτήσεως του αγίου Πνεύματος αφ’ ετέρου, και «προφαίνει» τη δόξα της αναλήψεως του Κυρίου, που θα εορταστεί μετά από 15 ημέρες.
Ανάληψη του Ιησού Χριστού
Η Ανάληψη του Ιησού Χριστού αποτελεί το θριαμβευτικό πέρας της επί γης παρουσίας Του και του απολυτρωτικού έργου Του. «Ανελήφθη εν δόξη» για να επιβεβαιώσει την θεία ιδιότητά Του στους παριστάμενους μαθητές Του. Για να τους στηρίξει στον αγώνα, που Εκείνος τους ανάθεσε, δηλαδή τη συνέχιση του σωτηριώδους έργου Του για το ανθρώπινο γένος. Ο Ιησούς ανήλθε στους ουρανούς, αλλά δεν εγκατέλειψε το ανθρώπινο γένος, για το οποίο έχυσε το τίμιο Αίμα Του. Μπορεί να κάθισε στα δεξιά του Θεού στον Ουρανό, όμως η παρουσία Του εκτείνεται ως τη γη και ως τα έσχατα της δημιουργίας. Άφησε στη γη την Εκκλησία Του, η οποία είναι το ίδιο το αναστημένο και θεωμένο σώμα Του, για να είναι το μέσον της σωτηρίας όλων των ανθρώπων, που θέλουν να σωθούν. Νοητή ψυχή του σώματός Του είναι ο Θεός Παράκλητος, «το Πνεύμα της αλήθείας» (Ιωάν. 15,26), ο οποίος επεδήμησε κατά την ημέρα της Πεντηκοστής σε αυτό, για να παραμείνει ως τη συντέλεια του κόσμου. Η σωτηρία συντελείται με την οργανική συσσωμάτωση των πιστών στο θεανδρικό Σώμα του Χριστού. Αυτό εννοούσε, όταν υποσχόταν στους μαθητές Του: «ιδού εγώ μεθ’ υμών ειμί πάσας τας ημέρας έως της συντελείας του αιώνος» (Ματθ.28,20).
Απόδοση του Πάσχα
Με την Απόδοση του Πάσχα ολοκληρώνεται η περίοδος της εορτής του Πάσχα η οποία διαρκεί 39 ημέρες μετά την Ανάσταση του Κυρίου. Τιμάται από την Εκκλησία την παραμονή της Αναλήψεως, δηλαδή την Τετάρτη μετά την Κυριακή του Τυφλού. Αποτελεί μία από τις εξαιρέσεις, καθώς οι περισσότερες εορτές έχουν την απόδοσή τους την όγδοη ημέρα, δηλαδή έχουν διάρκεια οκτώ ημερών.
Ξαναγιορτάζοντας το Πάσχα, μετά από σαράντα μέρες, δηλώνουμε ότι το Πάσχα, η Ανάσταση, συνεχίζεται. Τα ίδια γράμματα της νύχτας της Αναστάσεως, ακούγονται και κατά την Απόδοση του Πάσχα. Ξαναζούμε και ξαναγιορτάζουμε τον θρίαμβο του Αναστάντος Κυρίου, τον θρίαμβο της ζωής κατά του θανάτου, του Χριστού κατά του Άδη, της χαράς κατά της λύπης, της αλήθειας κατά του ψεύδους και ταυτόχρονα αισθανόμαστε εκείνη τη γλυκύτητα και την ευφροσύνη για την Ανάσταση του Χριστού που είναι καθολική και δεν συμβαίνει μόνο μία φορά αλλά παντοτινά και αιώνια. Η Ανάσταση συνεχίζεται. Κάθε φορά, που τελούμε τη θεία Λειτουργία.
Η θεία Λειτουργία ξαναζωντανεύει μπροστά μας όλα τα στάδια της ζωής του Χριστού. Ο Χριστός γεννάται, στην «πρόθεση», βγαίνει στο κόσμο για να κηρύξει το Ευαγγέλιό Του, κατά τη μικρή είσοδο, ανεβαίνει στα Ιεροσόλυμα για να θυσιαστεί, κατά τη μεγάλη είσοδο, υψώνεται πάνω στο Σταυρό και θυσιάζεται, κατά την προσφορά και τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων, ανασταίνεται, κατά τη μετάληψη των αχράντων Μυστηρίων, που πλημμυρίζει τη καρδιά από αναστάσιμη χαρά. Γι’ αυτό και ο Ιερέας, όταν κοινωνεί, ευθύς αμέσως λέει το «Ανάστασιν Χριστού θεασάμενοι…». Κάθε θεία Λειτουργία είναι μια ανάμνηση του Σταυρού και της Αναστάσεως. Είναι το σταυρώσιμο και αναστάσιμο Πάσχα. Για τους πιστούς λοιπόν, εντός της εκκλησίας, η Ανάσταση συνεχίζεται και επαναλαμβάνεται κάθε φορά που έχουν Πάσχα.
Αγίου Πνεύματος